2012.12.03.
22:44

Tippek a mai napra: kérdezd meg magadtól: ''Elő tudom-e állítani otthon, a saját konyhámban?''

unprocessed.JPGA jólét és luxus gyakorlatilag megmérgezi az egészségünket. A mai világban nagyon könnyű mértéktelenül egészségtelen ételeket fogyasztani a nap 24 órájában, és ugyanakkor nagyon nehéz minőségi és mértékletes táplálkozást folytatni. De a nehéz nem jelenti azt, hogy lehetetlen! Ha egy olyan életmód felé haladsz, amely tele van egészséges, rostos, betegségeket megelőzni képes ételekkel, és mellőzi vagy minimalizálja az egészségre káros, hízlaló, feldolgozott, finomított, műanyag élelmiszereket, akkor kövesd a ’’Meg tudom-e csinálni a saját konyhámban’’ szabályt! Ez segíteni fog a helyes döntések meghozataléban, és kis híján táplálkozási szakértővé avanzsálod vele magad! Annyira legalábbis biztosan, amennyire az szükséges a hétköznapi életben.

Ha valamiről a jövőben el szeretnéd dönteni, hogy ’’belefér-e’’, hizlal-e, egészséges-e vagy ártalmas, tedd fel magadnak egyszerűen a kérdést: Elő tudom állítani otthon, a saját konyhámban? Ha a válasz ’igen’, akkor az étel átment a rostán, tehát nem kell aggódod azon, hogy hízol-e tőle vagy sem, megeheted-e este 6 után vagy sem, odaadhatod-e az óvodás kisgyermekednek vagy sem, megkínálhatod-e vele szívbeteg vagy cukorbeteg vendégeidet vagy sem.

Ha egy élelmiszernek nincsen címkéje, összetevőket soroló listája, akkor feldolgozatlan, tehát jó választás. Egy csomag barnarizs, egy zsák burgonya, egy darab alma vagy uborka, egy pakk száraz bab vagy lencse mindig jó döntés. Teljes értékű, fán, bokron, vagy földben termett egészséges élelmiszerek tele rostokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, fitokemikáliákkal és antioxidánsokkal. Az ilyen ételektől képtelenség elhízni, vagy táplálkozásból eredő szív- illetve cukorbetegséget összeszedni.

Ha egy élelmiszer pontosan ugyanolyan formában található, mint ahogyan azt a természet megteremtette, akkor az feldolgozatlan, és szintén máris átment a vizsgán. Ha némi turmixolással, őrléssel, szűréssel előállítható, szintén feldolgozatlan élelmiszernek számit. Ezzel a feldolgozással mindössze az étel halmazállapotán, vagy konzisztenciáján változtattál, de nem az összetételén. Egy pohár banánturmix tehát feldolgozatlan, hiszen a banánt egészében tartalmazza. Egy pohár narancslé már jobban feldolgozott, hiszen a rostokat nem tartalmazza, csak a gyümölcs levét. A minden rosttól megfosztott fehérliszt erősen feldolgozott, de a mag héját, csiráját és belsejét is tartalmazó teljes lisztek minimálisan, szimplán csak őrléssel feldolgozott alapanyagok. Az oliva bogyó feldolgozatlan, ellenben az olivaolaj egy erősen feldolgozott, izolált, rostoktól és tápanyagoktól megfosztott, üres élelmiszer. Egy cukormentes, mesterséges édesítőszereket, állományjavítókat, színezékeket és növényi zsírokat tartalmazó cukrászati készítményekkel (’’kedvenc ’’ összetevőm, tulajdonképpen fogalmunk sincs, mit takarhat, de semmi jót, az biztos) teli diétás puding erősen feldolgozott élelmiszer. A másik oldalon gyümölcsöket, lenmagot, fűszereket, pici kókusztejet összeturmixolva otthon, a saját konyhámban tökéletesen feldolgozatlan, egészséges pudingot kapok desszertként.

Habár nem tudok otthon mézet előállítani, de ha ismerném a méhész mesterséget, elő tudnám, tehát átmegy a teszten. Habár nem tudok otthon szójababból tofut készíteni, de ha lenne türelmem és némi konyhai felszerelésem hozzá, akkor szójabab leforrázásával, összedolgozásával, majd megérlelésével el tudnám magam is készíteni. Nem tudok otthon vanília aromát előállítani, hiszen nincsen hozzá egy egész laboratóriumom. Ellenben egész vanília rudakat (magokat kikaparva, de hájastól) némi alkoholba (rum vagy vodka) beáztatva és 4-6 hét alatt összeérlelve tökéletes vanília kivonatot kapok otthon. Nem tudok vaníliás karikát otthon megsütni, hiszen az összetevők felének a nevét sem tudom kiejteni, mivel feldolgozott, műanyagokról van szó. Ugyanakkor teljes, természetes összetevőket, mint almaszószt, teljes, lisztet, zabpehelyhet, gyümölcsöket, magvakat használva isteni kekszeket és sütiket tudok megsütni otthon.

Ugye érted már, miről beszélek?! :)

Ha az ételt otthon el tudnád készíteni, átmegy a teszten, és egészséges választás. Ha a boltban megvásárolható termék csakis teljes, természetes összetevőket tartalmaz (teljes rozskenyér, egy konzerv bab, egy doboz szójatej, 100%-os kakaópor, őrölt kávé, só, szódabikarbóna, 100%-os gyümölcslekvár stb.), akkor megveheted, és nem kell feltétlenül neked bajlódnod otthon az elkészítésével. Ha az összetevők között van furán hangzó, vagy olyan, aminek a nevét nem tudod kiejteni, akkor tedd vissza a polcra. Ha az étel tele van feldolgozott, üres kalóriákat tartalmazó, rostoktól megfosztott olajokkal, lisztekkel, cukrokkal, akkor kerüld el, amennyire csak lehet. Hallgass a ’’természetes’’ megérzéseidre, és tudni fogod, miket fogyassz a jövőben és miket ne!

Tedd fel magadnak a kérdést mindig: Elő tudom-e otthon álltinai a saját konyhámban? Ha a válasz, valahogyan ’igen’, akkor egészségedre!

2 komment

Címkék: titkok tippek a mai napra

A bejegyzés trackback címe:

https://eddmagad.blog.hu/api/trackback/id/tr954946203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tuzko 2012.12.04. 10:24:25

nálunk az esti vacsora ( valamilyen kenyér) készítése úgy kezdődik, hogy megrendelem a neten a búzát. :) De azért a bolti kenyér nálam nem megy át teszten.

eddmagad 2012.12.04. 12:41:48

Ha még a lisztet is otthon őröljük meg egész gabonaszemebkből, annál természetesen nincs jobb! A bolti kenyér összetétele pedig persze márka függő illetve hely függő. Én szerencsére találtam olyan helyeket és olyan kenyérfajtákat, amelyek átmennek a tesztemen. :)